poniedziałek, 28 września 2009

Decoupage na tkaninie

Pokazywałam kiedyś, jak zrobić decoupage na tkaninie - poczytajcie sobie notki Słoneczne saszetki i Anielskie woreczki. Dziś wrócę do tego tematu, bowiem zaczęłam szyć świąteczne ozdoby na choinkę. Zerknijcie do blogu Szmatka Łatka na wpis Szalone serca. W jednym z serduszek wszyłam Mikołaja, który jest niczym innym jak właśnie decoupage na tkaninie. Zatem osoby, które chciałyby porobić jakieś tkaninowe projekty, a brakuje im ciekawych materiałów, mogą same sobie stworzyć piękne tkaniny. Czego potrzebujemy? Serwetek z ciekawymi motywami, cienkiego białego płótna (może to być stare prześcieradło), pędzla i medium do decoupage na tkaninie oraz kawałek folii celofanowej, na której od razu kładziemy naszą tkaninę. Ja użyłam do tego projektu medium To-Do, ale serdecznie go nie polecam, w porównaniu z Rayherem albo Nerchau jest dość kłopotliwe w użyciu. Aha, co warto dodać - decoupage na tkaninie zrobione w poprawny sposób można prać w wodzie do 40 stopni bez szkody dla motywu. Powiem Wam, ze kiedyś zależało mi, aby sprać obrazek z woreczka, uprałam go chyba w 60 stopniach i obrazek przetrwał tę akcję w stanie niemal nienaruszonym. 
Z serwetek wycinamy dokładnie nasze motywy, kładziemy je na tkaninie i pokrywamy medium. 

Specyfik musi nasączyć serwetkę aby przyległa ona dobrze do materiału. Ponieważ poniższe obrazki docelowo miały mi posłużyć do crazy quiltu, nie musiałam się martwić o pomazane medium tło wokół obrazka. Jeśli jednak robicie decoupage na serwecie, woreczkach, pamiętajcie, że każda kropla medium nałożona poza motyw sprawi, że widać będzie plamę, dlatego należy się starać nakładać środek dokładnie na obrazek. Po upływie 12 godzin nakładamy jeszcze raz medium, czekamy jeszcze jakieś 20 godzin na wyschnięcie. 
 
Następnie na tkaninę i pod nią podkładamy papier do pieczenia i prasujemy żelazkiem ustawionym na dwie kropki. Nie odrywajcie od razu po prasowaniu papieru, bo możecie oderwać wraz z nim część obrazka, namoczcie na kilka minut całość w misce z wodą, papier sam odejdzie, a wy będziecie mogli delikatnie przeprać materiał z obrazkami. 
I to tyle, sami zobaczcie, jak ładnie prezentuje się Mikołaj w tym patchworkowym serduszku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz