sobota, 14 lipca 2012

Kanwa rozpuszczalna - test

Zaprzyjaźniona z moim blogiem pasmanteria poprosiła mnie o przetestowanie i opisanie moich wrażeń z użycia kanwy rozpuszczalnej DMC. Produkt wydał mi się na tyle interesujący, że od razu się zgodziłam :) Bo jak działa taka kanwa i po co się ją stosuje? Czasami chcemy wyszyć krzyżykami coś na tkaninie o niepoliczalnym splocie, dzianinie, satynie itp. Jak wtedy uniknąć sytuacji, że krzyżyki będą krzywe, różnej wielkości? Kanwa rozpuszczalna jest właśnie idealna do wyszywania na takich tkaninach. Jest to cieniutka folia o lekko gumowatej powierzchni. Ja dostałam taką odpowiadającą gęstości 14, ale może są też drobniejsze. Chociaż w sklepach widziałam jedynie tę 14.
 Wybrałam kawałek tkaniny na próbę (kieszonka ze starej koszuli, nie chciałam bowiem psuć lepszego materiału gdyby coś nie wyszło) i zabrałam się do dzieła.
Pierwsze wrażenie - szkoda, że nie da się tego przykleić do tkaniny np na żelazko. Przypięcie szpilkami nie gwarantuje, że nic nam się nie przesunie, dodatkowo dwie warstwy na tamborku - tkanina i folia sprawiają, że ta druga lekko odstaje. Zaznaczyłam środek mojego wzoru i jedziemy.
Krzyżyki wychodzą równe i ładne, jednak zrobiłam błąd, że wybrałam tkaninę w kratkę, bo gdy kanwa rozpuszczalna mi się nieco przesunęła, zaczęłam wyszywać nie do końca zgodnie z różową krateczką. Widzicie też, że pod wpływem ciepła palca, który trzymałam na tkaninie i kanwie, kanwa się nieco rozciągnęła i odstaje od całości (lewa strona).
 Tak to wygląda w zbliżeniu, w folijce-kanwie mamy małe dziurki ułatwiające wyszywanie.
Wzór wyszyty. Teraz zgodnie z instrukcją producenta, mam moczyć mój haft przez 5-10 minut w wodzie o temp 40 stopni.
 No to moczymy:)
I już po kąpieli, suszeniu, prasowaniu. To działa. Kanwa rozpuściła się całkowicie, zostało jedynie moje płócienko i wyszyty na nim wzór. Jeden minus, jaki zauważyłam - miejsca po rozpuszczonej kanwie są sztywniejsze, jakby posmarowane nie do końca wypłukanym klejem. Nie da się tego dobrze rozprasować, ale podejrzewam, że pomoże regularne pranie, nie tylko moczenie.
Równo? Równo:) Jestem za, dzięki temu zaczęłam myśleć o wyhaftowaniu sobie kompletu pościeli. Pokombinuję jeszcze z próbami przyklejenia tej kanwy na jakiś tymczasowy klej, będzie jeszcze łatwiej.

11 komentarzy:

  1. A moze sprobowałabys zafastrygowac kanwe do materialu? Widzialam, ze dziewczyny tak robia, wiec chyba wtedy latwiej. A moja kanwa rozpuszczalna jeszcze czeka na moja wene:P

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak zwykle za bardzo mi się spieszyło, żeby przyfastrygować:) Ale to może być jedyny sposób na uniknięcie przesuwania się.

    OdpowiedzUsuń
  3. fajny wynalazek :) dobrze wiedzieć jak to działa - może kiedyś się przyda ^^.

    OdpowiedzUsuń
  4. La matriuska de punto de cruz... es una pegatina???
    karumina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ania dice que esto no es una pegatina, sino un tipo especial de tela de Aida (para punto de cruz), que se pega a otra tela para contar cruces. Y después la "tela-pegatina" se disuelve en el agua. :-)

      (No se si esto es claro... Para mi esto es bastante difícil para explicar en polaco ;-) y mi español no es muy bueno...)

      Usuń
    2. Ah! creo que ya lo entiendo... muchas gracias Katarzyna y Ania.
      Hace tiempo estuve practicando con punto de cruz una matriuska... y al ver la tuya "tan bonita" y acabada... me alegró. Esta es la mía, inacabada:
      http://karuminacreations.blogspot.com.es/search/label/matriuska

      saludos
      karumina

      Usuń
  5. jak dobrze wiedziec jak sprawdza sie dany produkt przed zakupem...dziekuje za spostrzezenia i cenne uwagi...

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakiś czas temu kupiłam sobie tę kanwę rozpuszczalną, ale jeszcze jej nie testowałam.
    Cały czas rozmyślam, gdzie jej użyć ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. I recently came across your blog and have been reading along. Nice blog. I will keep visiting this blog very often.

    OdpowiedzUsuń
  8. No super pomysł z tą kanwą , musze wypróbować .

    OdpowiedzUsuń
  9. właśnie się zastanawiam nad tą kanwą :P

    OdpowiedzUsuń